Foil

Vreme, sonček, vedno toplejša voda in dolgi dnevi so zagotovo tisti dejavniki, ki vabijo v vodo vsak dan več navdušencev nad vetrom. Medtem ko smo izven sezone do sedaj povečini čakali na dobro napoved, da smo se odpravili na Hrvaško, pa je letos vse to precej bolj negotovo in jasno postaja, da bomo morali verjetno malo bolj izkoriščati Slovensko obalo. Seveda lahko tudi pri nas najdemo dobre pogoje in imamo odlične sessione. Je pa res, da se s Kanarskimi otoki, Marokom, Egiptom, Grčijo in podobnimi destinacijami ne moremo ravno kosati.

Pri nas imamo splošno gledano precej šibek veter in temu primerno je potrebno prilagoditi tudi opremo. Opažamo, da je letos v primerjavi z lanskim letom povpraševanje po foilih precej naraslo. Če smo še 3 leta nazaj z navdušenjem opazovali tistega enega »vizionarja« na celem spotu, se je v preteklem letu foilarska skupnost že močno okrepila. Foili so čedalje bolj napredni, materiali ravno tako bolj optimizirani, ponudba pa se konstantno povečuje. Še vedno je strah tisti, ki ljudi velikokrat odvrne od foila, seveda pa cene tudi ne pomagajo. Kar nekaj surfačev je prepričanih, da so cene pretirane in da bodo hitro padle, vendar tisti, ki bolj detajlno poznamo celotno situacijo, vemo, da gre pri izdelavi foila za uporabo bolj zapletenih postopkov, materialov in izjemno dragih strojev, ki pri natančnosti detajlov naredijo razliko v tem, kako bo foil vozen. Cene se na račun tega žal ne bodo bistveno spreminjale tudi v prihodnje.

                                                     

Pri Rechargeu smo z razvojem lastnega karbonskega foila začeli že 3 leta nazaj. Naše izkušnje, znanje ter oblikovanje ekipe strokovnjakov, ki se ne spoznajo le na jadranje na deski, ampak so v samem svetovnem vrhu pri delu s kompozitnimi materiali, aerodinamiki, razvoju produktov in marsičem drugem. Po neštetih urah premlevanja idej in oblikovanja rešitev, izdelavi simulacij, testih na vodi in veliki količini prototipov smo prišli do končnega produkta. Naš glavni cilj je bil izdelati foil, ki bo omogočal začetnikom, da osnove letenja osvojijo na kar se da enostaven način. Bolj naprednim uporabnikom bo še vedno omogočal dovolj širok razpon uporabe, da izživijo svojo kreativnost. Mislili smo tudi na freestylerje in poskušali foil optimizirati tako, da bo primeren tudi za to disciplino. Pri tem pa seveda nismo pozabili na težo in produkt optimizirali tako, da velja za enega lažjih foilov na trgu.

Praktično vsi surfači se že skorajda strinjamo, da je foil tista rešitev, ki bo šibek veter spremenila v razlog, da se kljub temu odpravimo v vodo. In posledično, da lahko močno povečamo število črtic v našem letnem surfaškem dnevniku. Seveda ne smemo pozabiti tudi na dejstvo, da bo le 8 vozlov vetra precej hitreje prepričalo še nesurfaški del vaše družine, da se skupaj z vami odpravi na enodnevni izlet na Obalo.

                                                                                                  
 

Na kaj moramo biti pozorni pri nakupu foila?

a) Oblika: Tako kot pri deskah imamo tudi pri foilih različne oblike. Foili se razlikujejo po dolžini jambora, fuselagea ter obliki in razponu kril. Glede na vaše predznanje in zahteve se je potrebno ustrezno odločiti tudi pri izbiri foila. Nekateri foili so bolj namenjeni hitrosti, tekmovanju, izvajanju trikov prostega sloga, nekateri pa so univerzalni. Začetnik bo imel z bolj »agresivnim« foilom zagotovo precej več dela, da ga bo obvladal, in vožnja bo precej bolj nestanovitna in nemirna. Začetnikom priporočamo neagresivne zasnove, dolžino fuselagea okoli 100 cm (večja stabilnost v zraku) in dolžino jambora okoli 90 cm (če bo jambor krajši, bo hitro postal prekratek, saj si boste želeli višje). Po dosedanjih izkušnjah je Freerace oblika tista, ki ponuja najboljšo kombinacijo med zahtevnostjo, hitrostjo in liftom.

b) Teža: Teža je tisti faktor, ki tako kot pri deskah, jamborih, jadrih, lokih in ostalih delih opreme igra pomembno vlogo pri tem, kako bomo uspeli izkoristiti dani produkt. Lažji kot je foil, hitreje ga boste spravili iz vode in z njim leteli in težje ga boste poškodovali pri prenašanju skupaj z desko.

c) Material: Poznamo karbonske in aluminijaste foile. Aluminijasti foil je že v osnovi 40 % cenejši od karbonskega in veliko ljudi se za nakup odloča na podlagi cene. Aluminijasti foili so precej težji od karbonskih, jambori pa hitreje klonejo pod silami, ki nastajajo med vožnjo, v osnovi pa so foili manj kompaktni. Pozabiti ne smemo niti na korozijo, ki jo povzroča slana voda na aluminijastem foilu. Če si lahko privoščite karbonski foil, vam ga vsekakor priporočamo.

 
Veliko vas je takih, ki že več časa razmišljate o nakupu foila, ampak imate kar precej dilem in vprašanj. Večinoma se vprašanja kar ponavljajo, zato bomo spodaj poskušali razjasniti nekaj glavnih vprašanj.
                        
 

Katere deske so primerne za foilanje?

Zelo poenostavljeno lahko rečemo, da je za foilanje primerna katerakoli deska, ki ima deep tuttle box sistem vpetja smernika. Pri različnih foilih je sicer mogoče kupiti adapterje, da se foil prilega vpetju, ki ga ima deska, vendar iz vidika varnosti tega ne priporočamo najbolj. Če vam 1.500 € vreden kos opreme zaradi neprimernega vpetja ostane na dnu morja, zagotovo ne boste najbolj veseli. Drži dejstvo, da so deske, ki so posebej oblikovanje za foil, boljše in da je vožnja z njimi lahkotnejša, vendar boste tudi z navado freeride ali pa slalom desko, ki ima deep tuttle box, več kot zadovoljivo foilali.

Pri sistemih vpetja bi izpostavili še sistem vpetja z dvema vzporednima US boxoma, katerega uporabljata Naish in Slingshot. Osnovna plošča na foilu je pravokotne oblike in ima štiri-točkovno pritrditev. V vsak US box se pritrdi po dva vijaka.

                                                                         
                                                                 Ustje jambora na foilu Deep tuttle box sistem vpetja                                                Sistem za double US box

                                                                                     

Katere velikosti jader se uporabljajo?

Kako veliko jadro uporabljate, je najbolj odvisno od jakosti vetra. Zavedati se je treba, da če sicer za določeno hitrost vetra potrebujete recimo 8 m2 veliko jadro, da lahko glisirate, boste to s foilom dosegli s približno 6.5 m2 velikimi jadrom. V šibkem vetru se ponavadi uporablja jadra med 7 in 8 m2, medtem ko nato hitro pridemo na 5 m2 veliko jadro.
 

Koliko vetra je potrebnega, da foil poleti?

To je odvisno od samega foila, surfača, vetra in opreme. Za Recharge Free Fly foil lahko trdimo, da bo 90 kg težak surfač z jadrom 7.8 m2 in dobrim znanjem pumpanja lahko letel že pri osmih vozlih. Pri večini foilov sicer proizvajalci navajajo hitrost vetra okoli 10 vozlov.
 

Ali lahko isti foil kot ga uporabljam za windsurf desko, uporabljam tudi za kite in sup desko?

Žal popolnoma istega foila ne morete uporabljati za vse tipe desk. Že windsurf in kite foili se močno razlikujejo po sami velikosti in sistemu vpetja.
 

Kdaj je veter premočan, da foilanje več ni možno/varno?

Načeloma ni omejitve pri jakosti vetra in foilanju. Zagotovo drži dejstvo, da vas foil v primeru nerodnega udarca in padca ali pa neprimerne uporabe lahko kar močno poreže po nogah. Če se v šibkem vetru to težje zgodi, pa pride zagotovo hitreje do padca in kakšne neljube poškodbe v močnem vetru, valovih in bolj ekstremnih razmerah –  tako kot to velja tudi za navadno jadranje na deski. Naše osebno mnenje je, da foil nudi največ zabave in užitka pri hitrosti vetra do 20 vozlov, v močnejšem vetru pa imamo več od surfanja z navadno desko. Ampak to je seveda zgolj naše mnenje.

                                                  
 
Če povzamemo: Foilanje zagotovo predstavlja novo dimenzijo jadranja na deski in nam omogoča večji užitek v razmerah, ko bi sicer sedeli na plaži. Večina je nad občutkom letenja navdušena, se pa zagotovo najdejo tudi taki, ki jim to ne ustreza. Vsekakor vam priporočamo, da izberete univerzalni karbonski foil, saj ga po vašem znanju zlepa ne boste prerasli, hkrati pa boste dobili izjemne vozne lastnosti. Prav tako vam priporočamo, da pred samim nakupom rabljenega foila tega res temeljito pregledate, saj majhne nesimetrije med levo in desno polovico foila ter poškodbe kril in jambora močno vplivajo na samo vožnjo. Velikokrat se izkaže, da je boljše dati evro ali dva več oz. kupiti nekaj resnično preverjenega.