Hitra popravila opreme

Statistično gledano je maj tisti mesec, ko se polomi in poškoduje največ surfaške opreme. Maj je tisti mesec, ko se praktično že vsi opogumite in vas sonček in toplejša voda privabita na desko. Manjka le še dobra napoved in »promet« na vodi se eksponentno poveča. Upoštevati moramo tudi dejstvo, da vas je kar nekaj surfačev še malo »zarjavelih«, saj ste nazadnje surfali oktobra in tako potrebujete nekaj časa na vodi, da se ponovno navadite krotiti veter, držati lok in nadzorovati vsa ostala presenečenja na vodi. Ko seštejemo vse te faktorje, ugotovimo, da same poškodbe opreme niti niso tako presenetljive. Seveda pa nas vsaka poškodba opreme močno boli in tudi udari po žepu.

Veliko je takšnih poškodb, za katere ugotavljamo, da bi se jih s preventivnim ravnanjem dalo preprečiti. Opažamo, da predvsem tisti, ki kupujete novo opremo, delujete veliko bolj preventivno kot tisti, ki kupujete opremo z namenom, da jo do konca iztrošite in nato zamenjate za novo rabljeno. Seveda ima vsak svoj način in tukaj ne bomo nikomur oporekali, a se morate zavedati dejstva, da je izpravna oprema tista, ki vam omogoča, da se varno vrnete na kopno ali pa da se vsaj vaš surfaški dopust ne zaključi nenačrtovano prehitro. In če delujete preventivno in skrbite za opremo, imate precej več možnosti, da vam ne bo zatajila.

O sami preventivni zaščiti opreme smo že pisali nekaj mesecev nazaj. Priporočamo, da si preberete zapis tukaj. V nadaljevanju se bomo ukvarjali s tistimi kosi opreme, pri katerih lahko osnovna popravila do določene mere izvedemo tudi sami, brez predznanja.

Poškodbe bi lahko razdelili na dva tipa – poškodbe, ki se jim ne moremo izogniti, in poškodbe, ki nastanejo kot posledica našega neustreznega ravnanja z opremo.
 

Poškodbe desk

Ena izmed tistih poškodb, ki se najpogosteje dogajajo, se jim včasih težko izognemo in imajo tudi določene finančne posledice, je poškodba deske. Pri poškodbah deske gre ponavadi za poškodbe sprednjega dela, ki nastanejo pri overpower pogojih, ko doživimo katapult ali pa zgolj nekoliko nerodno stojimo na deski in nam zaradi sunka vetra, vala ali pa zgolj izgube ravnotežja jadro udari z lokom ob rob deske. Če gre za resnično nežen udarec, se to lahko pozna zgolj na popraskani grafiki ali pa manjši udrtini. Ponavadi pa pride do prebitja deske oz. v najhujšem primeru do tega, da se odlomi kar del premca deske. V prvem primeru poškodba ni nevarna za integriteto same deske in je samo lepotna. Pri drugem in predvsem pri tretjem primeru pa je desko potrebno čimprej spraviti ven iz vode, oprati s sladko vodo in dobro osušiti, poškodbo pa nato sanirati. Če gre za manjše poškodbe, jih lahko odpravimo samo z malo epoksija in kitom za popravilo desk. Seveda se lahko odločimo tudi za profesionalno sanacijo poškodbe, vendar slednje stane nekoliko več – bo pa deska izgledala kot pred poškodbo. Pri odlomljenem sprednjem delu deske oz. težji poškodbi pa je poškodbo potrebno strokovno in ustrezno sanirati. Pri nas obstaja kar nekaj posameznikov, ki se ukvarjajo s tovrstnimi sanacijami. A s težavnostjo poškodbe raste tudi cena sanacije le-te. Seveda ne smemo zanemariti niti tistih poškodb, ki se zgodijo v garaži, na plaži in pri prenašanju deske do spota. Udarci ob avto, ograje, kamne so zelo pogosti, do njih pa pogosto pride prav zaradi nepazljivosti.

                                                                   
                          Manjša poškodba, ki jo lahko saniramo sami s kitom za popravilo                               Večja poškodba, ki zahteva bolj zahteven strokovni poseg


Največ za zaščito lahko ponovno naredimo s preventivo. Desko shranjujte v zaščitni torbi in jo dajte ven šele na spotu, tik preden se odpravite v vodo. Ko boste začeli uporabljati torbo za desko, boste hitro opazili, da deska nima več tistih manjših prask in udrtin, ki se pogosto pojavijo, še preden prinesemo desko na plažo. Za samo zaščito premca deske pa priporočamo »nose protector«, ki se nalepi na desko. Pena EVA skrbi za dobro absorpcijo in razpršitev sile udarca loka ob samo desko ter tako preprečuje poškodbe. Hkrati je pena izjemno lahka in deski ne doda nobene teže. Pena EVA sicer preprečuje le lahke in srednje močne poškodbe, ki nastanejo zaradi udarca loka. Še vedno lahko torej pride do tistih bolj ekstremnih poškodb, saj so sile enostavno premočne Odpornejši so karbonski ščitniki, ki jih nalepimo na premec deske. Ti ščitniki so delani po meri in močno ojačajo premec deske. Hkrati dodajo tudi kar nekaj teže na samo desko in tudi cena je nekoliko višja. Obstajajo tudi ščitniki v obliki krogle, ki jih namestimo pred jambor in preprečujejo, da bi jadro z jamborom in lokom udarilo proti premcu. Vendar pa so tovrstni ščitniki precej obremenjujoči za sam zglob.

Hitro popravilo deske: Ker kljub vsem zaščitam, ki jih lahko namestimo na desko, in ustreznemu ravnanju še vedno lahko pride do manjših poškodb, vam priporočamo, da imate s sabo vedno še kit za popravilo deske, ki je zelo enostaven za uporabo in namenjen sanacijam manjših poškodb. Območje poškodbe je potrebno le oprati s sladko vodo in dobro osušiti, nato pa lahko popravite desko in ste že naslednji dan nazaj na vodi. Ne dovolite, da vam majhna poškodba prepreči užitek na vodi!

                                                                                                                   
                                                                                                             Epoksi kit za popravilo manjših poškodb
 

Poškodbe smernikov

Na plaži praktično zelo redko opazimo nepoškodovan smernik. Večina smernikov je na sprednjem in spodnjem robu nabrazdana. Poškodovani so zaradi tega, ker veliko surfačev prisurfa preblizu obale, s smernikom udari v dno,ga poškoduje in nato sestopi z deske. Poškodbe so pogoste tudi pri »beach startu«, saj se številni tega lotevajo v preplitki vodi. Ko desko še dodatno obremenijo, ko stopijo nanjo, se zadnji del nekoliko potopi in zadane ob dno. Čeprav gre za na videz majhne in nedolžne poškodbe, pa imajo le-te lahko velik vpliv na samo vožnjo. Poškodovan smernik pomeni večje vrtinčenje vode in zraka ob smerniku, zaradi česar ste počasnejši, deska je manj mirna in hitreje doživite »spin out«.  Hkrati deska nekoliko slabše drži smer in zavoji so manj elegantni.

                                                                                            

Pri smernikih lahko delujemo le preventivno, tako da deske ne odlagamo na smernik, če pa že, poskrbimo, da na smernik nataknemo futrolo ali pa podložimo spodaj nekaj mehkega.

Hitro popravilo smernika: Manjše poškodbe na smerniku lahko sami sanirate tako, da smernik z brusilnim papirjem (poskrbite, da ni pregrob) rahlo pobrusite in zgladite grebene. Priporočamo, da zglajene predele na tanko premažete z epoksidno smolo ali pa primernim lakom/barvo in tako zaščitite smernik, poskrbite za bolj gladko površino in boljše obtekanje vode.
 

Poškodbe jader

Do najpogostejših poškodb jader pride ob padcu v jadro. Če imate novejše jadro in zanj dobro skrbite, bi moralo jadro prenesti tudi tiste malo močnejše padce. Če je jadro v slabšem stanju, pa kaj hitro vanj naredite luknjo. Do poškodb jader pride pogosto na vodi med katapultom, ko pademo v jadro. Takrat se pogosto zgodi, da v jadru nastane »odtis« trapezne kljuke. Če pride do tega, je jadro na tem delo raztegnjeno in oslabljeno.

                                                                                                                                     
                                          Strgano jadro, kjer je potrebna menjava okna - strokovno popravilo                           Manjša poškodba na oknu, ki jo lahko sanirate sami
 
Hitro popravilo jadra: Če poškodba ni prevelika in je majhna nevarnost, da bi se poslabšala, priporočamo, da mesto poškodbe zalepite s trakom (duck tape). Pri tem izberite močan trak, ki ni uv-občutljiv in mu slana voda ne raztaplja lepila. Če pa gre za večjo poškodbo oz. menite, da se jadra več ne da popraviti, pa je edina možnost menjava celega okna oz. večjega dela jadra. V primeru da je vaše jadro še skoraj novo, je to smiseln izdatek. V primeru da gre za starejši letnik, pa vas popravilo kaj hitro pride več, kot je vrednost samega jadra.
 

Neopren

Neopren imamo oblečen z namenom, da nas greje in do določene mere tudi ščiti pred poškodbami. Takrat ko nas neopren zaščiti pred poškodbo, ponavadi pomeni, da le-to na drugi strani sam utrpi – ponavadi se strga kje na skalah, poreže na smerniku itd. Kljub temu da lahko na začetku vse izgleda kot majhna poškodba ali pa »luknjica«, se le-ta veča, če neoprena ne zalepimo.  

                                                                    Poškodba neoprena, ki jo lahko enostavno popravite                                                          Kit za popravilo neoprena - lepilo ne neoprenske flike


Hitro popravilo neoprena: Na trgu obstajajo različni kompleti, ki so namenjeni hitremu popravilu neoprena. Ti kompleti so sestavljeni iz neoprenskih kosov in lepila. Saniranje poškodb je hitro in enostavno – neopren operete s sladko vodo, posušite, mesto poškodbe premažete z lepilom in zalepite krpo. Ko se vse posuši, ste spet pripravljeni za akcijo!
 

Kljub temu da je surfaška oprema izjemno kvalitetno izdelana in namenjena za precej ekstremne razmere, ki nas lahko doletijo na vodi, je kljub vsemu občutljiva in krhka. Z določeno stopnjo improvizacije ter za to namenjenimi orodji in produkti lahko določene poškodbe saniramo sami, medtem ko je pri drugih potrebna menjava. Zagotovo lahko s previdnim rokovanjem in preventivno zaščito preprečimo marsikatero poškodbo. Ker pa nesreča nikoli ne počiva, je vedno priročno imeti pri sebi kakšen lepilni trak ter komplet za popravilo deske in neoprena. Tisti, ki ga imate, ste lahko hvaležni za to odločitev, saj na račun tega vaša surfarija ne bo trpela.